Worker
Wróć do Pulsu Budownictwa
W Warszawie powstaje ekologiczna zajezdnia tramwajowa
16.11.2022

W Warszawie powstaje ekologiczna zajezdnia tramwajowa

Trwają prace budowlane zajezdni na warszawskim Annopolu. Zielony i ekologiczny obiekt zasilany będzie z odnawialnych źródeł energii, koszt jego budowy wyniesie 655,1 mln zł brutto. To piąta zajezdnia tramwajowa w stolicy i pierwsza zbudowana od 1963 r. Zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów, a długość wszystkich torów w zajezdni, po których będą się poruszać serwisowane tramwaje, wyniesie ponad 14 km. Na terenie kompleksu stanie łącznie 14 budynków. Trzy z nich będą przeznaczone dla tramwajów: hala remontowa, hala obsługi technicznej i hala postojowa. Znajdą się tu stanowiska diagnostyczne, lakiernia, myjnie oraz tokarka podtorowa do regeneracji kół. Pozostałe zabudowania to pomieszczenia biurowe, techniczne i socjalne. Obiekt wykorzystywał będzie proekologiczne rozwiązania. Zajezdnia na Annopolu, jako pierwsza w Polsce, zasilana będzie w dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Powstaną pompy ciepła i ogniwa słoneczne. W specjalnych zbiornikach będzie gromadzona deszczówka, która zostanie wykorzystana do celów gospodarczych – spłukiwania toalet, mycia pojazdów oraz podlewania zieleni. Woda opadowa z dachów budynków trafi do podziemnych zbiorników. Nie zabraknie również zieleni - powierzchnia zajmowana przez rośliny wyniesie ok. 20 proc. terenu zajezdni. Na elewacjach pojawi się roślinność wertykalna pochłaniająca pyły, przewidziano też obsadzenie ekranów akustycznych, zieloną zabudowę torowisk i zielone dachy. Całkowity koszt budowy zajezdni wyniesie 655,1 mln zł brutto, inwestycja zyskała dofinansowanie ze środków unijnych. Generalnym wykonawcą zajezdni jest konsorcjum firm ZUE i Yörük Yapı. Projekt jest realizowany z wykorzystaniem technologii BIM. Zajezdnia na Annopolu zostanie oddana do użytku na początku 2024 roku.
Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Trwają prace budowlane zajezdni na warszawskim Annopolu. Zielony i ekologiczny obiekt zasilany będzie z odnawialnych źródeł energii, koszt jego budowy wyniesie 655,1 mln zł brutto.
To piąta zajezdnia tramwajowa w stolicy i pierwsza zbudowana od 1963 r. Zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów, a długość wszystkich torów w zajezdni, po których będą się poruszać serwisowane tramwaje, wyniesie ponad 14 km. Na terenie kompleksu stanie łącznie 14 budynków. Trzy z nich będą przeznaczone dla tramwajów: hala remontowa, hala obsługi technicznej i hala postojowa. Znajdą się tu stanowiska diagnostyczne, lakiernia, myjnie oraz tokarka podtorowa do regeneracji kół. Pozostałe zabudowania to pomieszczenia biurowe, techniczne i socjalne.
Upsell background

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?

Obiekt wykorzystywał będzie proekologiczne rozwiązania. Zajezdnia na Annopolu, jako pierwsza w Polsce, zasilana będzie w dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Powstaną pompy ciepła i ogniwa słoneczne. W specjalnych zbiornikach będzie gromadzona deszczówka, która zostanie wykorzystana do celów gospodarczych – spłukiwania toalet, mycia pojazdów oraz podlewania zieleni. Woda opadowa z dachów budynków trafi do podziemnych zbiorników. Nie zabraknie również zieleni - powierzchnia zajmowana przez rośliny wyniesie ok. 20 proc. terenu zajezdni. Na elewacjach pojawi się roślinność wertykalna pochłaniająca pyły, przewidziano też obsadzenie ekranów akustycznych, zieloną zabudowę torowisk i zielone dachy.
Całkowity koszt budowy zajezdni wyniesie 655,1 mln zł brutto, inwestycja zyskała dofinansowanie ze środków unijnych. Generalnym wykonawcą zajezdni jest konsorcjum firm ZUE i Yörük Yapı. Projekt jest realizowany z wykorzystaniem technologii BIM. Zajezdnia na Annopolu zostanie oddana do użytku na początku 2024 roku.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: